FS.ART, Bodensee

Peter Krauskopf


Exhibition duration: 15.03.2024 to 17.05.2024 / EXTENDED until 14.06.2023
Artist talk: Thursday, 06.06.2024, 7pm 
Opening hours: Thursdays 4pm to 7pm or by prior arrangement at +49-030-44356657 or kontakt@fs-art.de
Location: Karlstraße 16, 88069 Tettnang, 2nd floor (entrance at the passageway to Graf-Eberhard-Straße)

 


Since the beginning of his career, the Berlin-based artist has devoted himself intensively to the system-immanent discourse of painting. With a selection of works from recent years, Krauskopf in Tettnang provides an insight into his multifaceted work, which is characterized by the virtuoso handling of color, surface, form and materiality of paint.

In his series of works, his theoretical considerations can be seen in a wide variety of ways: for example, vertical lines run through a multitude of layers of paint, revealing a highly intense contrast between green and pink. The resulting surface structure intensifies the visual overload and becomes a symbol of a sensual borderline experience between beauty and destruction. Or strongly blurred surfaces reveal delicate color transitions and are simultaneously outlined by sharp contours. In these works, foreground and background cannot agree. 

When viewed, these classic moments of pictorial space seem to constantly alternate. Sometimes a positive, sometimes a negative form emerges. And our own seeing and recognizing is always stimulated, as if Krauskopf's works reveal a transparency of our environment and our own experiences. However, the focus is always on the painting and Peter Krauskopf orchestrates this skillfully.

As a result, the intensity of the color and the decisiveness of the form develop a magical, almost transcendental effect on the viewer and captivate their attention without restriction. Krauskopf's works develop presence. His abstraction has its roots in the phenomenology of everyday life. What surrounds us has an influence on our world of experience; we are creatures of our impressions and information. Krauskopf examines these phenomena in his pictures and works out their essence, which in turn stimulates a collective memory. The viewer can supposedly hold on to something, encounter something familiar and yet at the same time be captivated by the fascinating interplay of light, color and form. Like a guide, Krauskopf leads us from the abstract impression to individual reflection. 

Peter Krauskopf is one of the most interesting abstract painters of our time and is represented in numerous private and public collections, including the Kupferstichkabinett in Berlin and the Albertinum in Dresden, the Germanisches Nationalmuseum, Nuremberg, the Museum der Bildenden Künste, Leipzig, the Berlinische Galerie and the Paul-Löbe-Haus für Bundestagsabgeordnete, Berlin.

Der in Berlin lebende Künstler widmet sich seit Beginn seiner Tätigkeit intensiv dem systemimmanenten Diskurs der Malerei. Mit einer Auswahl von Werken aus den letzten Jahren ermöglicht Krauskopf in Tettnang einen Einblick in sein vielseitiges Schaffen, das  durch den virtuosen Umgang mit Farbe, Fläche, Form und Materialität von Farbe geprägt ist.

In seinen Werkserien zeigen sich seine theoretischen Überlegungen in unterschiedlichster Anschauung: So ziehen sich z.B. vertikale Linien durch eine Vielzahl von Farbschichten und legen einen hochintensiven Kontrast zwischen Grün und Pink frei. Die dabei entstehende Oberflächenstruktur verstärkt die visuelle Überforderung und wird zum Sinnbild einer sinnlichen Grenzerfahrung zwischen Schönheit und Zerstörung. Oder stark weichgezeichnete Flächen legen zarte Farbübergänge offen und sind gleichzeitig von scharfen Konturen umrissen. Vorder- und Hintergrund können sich bei diesen Werken nicht einigen. Im Betrachten scheinen sich diese klassischen Momente des Bildraums konstant abzuwechseln. Mal entsteht eine positive, mal eine negative Form. Und immer wird das eigene Sehen und Erkennen angeregt, als ob Krauskopf mit seinen Werken eine Transparenz unserer Umwelt und der eigenen Erfahrungen offenlegt. Im Zentrum steht jedoch immer die Malerei und Peter Krauskopf orchestriert diese gekonnt.